Stres je považovaný za tichého zabijaka. Podnetov a vplyvom pre jeho vznik existuje príliš mnoho. Narastá v nás v najmenej vhodnom čase a ovplyvňuje naše konanie.

Ja napríklad bojujem so stresom takmer každý deň. A skoro vždy pohorím práve kvôli nemu.

O tomto probléme možno počuť zo všetkých svetových strán. Niektorí bojujú proti stresu meditáciou, iní proti nemu vytasia čokoládu, dokonca niektorí dezertujú z boja do prírody, v snahe uniknúť pred vlastnými myšlienkami. Niekedy mi to príde, ako súčasť terajšej doby, akoby byť uponáhľaný, nič nestíhať a cítiť sa mizerne bolo v móde tohto storočia in.

Vrátim sa ku konkrétnemu prípadu a téme článku. Mnoho športovcov a atlétov majú rovnaký problém pred súťažou. Cítia nervozitu nielen v žalúdku, ale aj neistotu, ktorá ich celkovo pohltí. Ako, teda zachovať pokoj vo vypätých situáciách? 

Kontroluj svoju reakciu na stres

Keď sa blíži súťaž, pocity nervozity sa každým dňom zväčšujú. Stres ľahko rozpoznáme prostredníctvom signálov, ktoré nám telo vysiela (silne bijúce srdce alebo potenie).  Tieto signály si môžeš vysvetliť dvoma rôznymi spôsobmi a rozhodnúť sa, ako na ne odpovieš.

  • Začínaš si uvedomovať svoj strach, obavy a pochybnosti. Následne úzkosť prichádza na scénu. Ak sa budeš na seba pozerať takto, môže to ohroziť tvoj výkon a sebadôveru.
  • Na druhej strane môžeš vnímať svoje nervy ako náznak toho, že sa pripravuješ na niečo výnimočné. Tento pocit nie je úzkosť, ale nadšenie, ktoré bude z teba priam sršať.

Na stres môžeš reagovať aj pozitívnym prístupom. A to tak že využiješ svoj strach a obavy na plné sústredenie. 

Zameraj pozornosť na dýchanie  

Pri meditácii človek zabudne na všetko, čo sa okolo neho nachádza. Jediné, čo vníma je jeho dýchanie a seba. Keď začneš pociťovať frustráciu, ktorá sa na teba valí z každej strany, vráť sa k jednoduchosti – len dýchaj. Pretože to je tu vždy, neustále sa to deje. A navyše, budeš mať v sebe viac pokoja, istoty, budeš sa cítiť sústredenejší.

TIP: Skús jedno z dýchacích cvičení z predchádzajúceho článku: 5 dýchacích cvičení pre lepší výkon

Zdieľaj svoje pocity

Vyrozprávaj svoje plány, ciele, ale i obavy ľuďom, ktorí sa o teba zaujímajú. Budeš cítiť okamžitú úľavu od stresu, ak sa o to s niekým podelíš. Zver sa trénerovi, kolegom a priateľom alebo rodine. Ich záujem ťa uistí v tom, že nie si sám. A máš za sebou podporu ostatných.

Ak máš problém rozprávať sa o svojich pocitoch, na začiatok ti postačí denník. O pár mesiacov neskôr sa možno budeš smiať nad problémami, ktoré ťa trápili v danom čase. 

Pripomínaj si, čo je dôležité

Pred tým než začneš, pripomeň si prečo to robíš a poďakuj za príležitosť, ktorá sa ti naskytla. Vezmi si pár minút a pouvažuj, prečo si práve teraz tu a, kým chceš byť.

Hovor si svoj obľúbený motivačný výrok alebo vlastné povzbudivé slová, napríklad: „Som vďačný za túto príležitosť a som 100 % pripravený“.

Zbav sa nadbytočného tlaku

Rozumiem, že stres môže byť obrovská záťaž. Keď nám to už celé prerastá cez hlavu, je na čase to prestať brať vážne. Vybehni von s kamarátmi, smej sa, vtipkuj, počúvaj obľúbenú hudbu a “vypusť paru”. Nestrácaj svoj zmysel pre humor a hravosť len pre jednu súťaž, ktorá ti pridáva na starostiach. Ak to nedopadne podľa tvojich očakávaní, neznamená to koniec sveta. Budú aj ďalšie, kde ešte zažiariš.

Obrázok: Lorenz Richard/Red Bull Content Pool

One Comment

Leave a Reply